بیا سایت ایران, مروری بر معماری فناوری اطلاعات: تعریف، انواع و استراتژی ها

مروری بر معماری فناوری اطلاعات: تعریف، انواع و استراتژی ها

استراتژی معماری فناوری اطلاعات بخش اساسی و در عین حال ضروری هر کسب و کاری است. با رشد سازمان، جنبه آنلاین کسب و کار پیچیده تر می شود، به همین دلیل است که باید عوامل بیشتری از جمله معماری را پوشش دهد.

معماری فناوری اطلاعات چیست؟

برای کسانی که می‌پرسند، “معماری فناوری اطلاعات چیست؟” این طراحی کلی یک سیستم محاسباتی و روابط متقابل بین اجزای آن است. این منطقه ای است که به طور خاص بر روی نرم افزار، سخت افزار، و پروتکل ها و روش های دسترسی استفاده شده در کل سیستم متمرکز شده است.

معمار فناوری اطلاعات، شخص، کمیته یا تیم هدایت کننده همه سیستم های رایانه ای شما است. آنها مسئول طراحی تک تک بخش های شبکه کسب و کار هستند تا بتوانید بر هسته اصلی کسب و کار خود متمرکز بمانید.

تاریخچه معماری فناوری اطلاعات

استراتژی‌های فناوری اطلاعات در دوره‌ها و مدل‌های کسب‌وکار متفاوتی در حال تغییر بوده‌اند که هر کدام دارای اجزای متفاوتی هستند. در اینجا یک تاریخچه کامل است استراتژی‌های معماری فناوری اطلاعات در 70 سال گذشته:

ساختار و طراحی (دهه 1950)

حرکات استراتژیک در یک ساختار و رویکرد طراحی بر اساس تجزیه و تحلیل وابسته به یکدیگر از محیط خارجی شرکت، همراه با شیوه ها و منابع داخلی است. استراتژی موفقیت آمیز بود اگر بین فرصت ها و تهدیدهای بیرونی و منابع داخل شرکت تناسب دو طرفه وجود داشت.

ما می توانیم چنین برنامه ریزی استراتژیک را در سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) پیدا کنیم. مورد دیگر معماری تک نمونه جهانی (GSIA) است، که در آن برنامه های جهانی عملکردی را برای یک شرکت در مقیاس جهانی انجام می دهند.

تنوع و پارتیشن بندی (دهه های 1960 و 1970)

در طول دهه های 1960 و 1970، سازمان ها از هسته اصلی کسب و کار خود دور شدند. این منجر به وضعیتی شد که واحدهای تجاری استراتژیک از نظر سود و برنامه ریزی استراتژیک به جای داشتن یک سیستم شرکتی نیمه مستقل شدند.

استراتژی‌ها به طور فزاینده‌ای بر قابلیت‌ها و منابع واحدهای جداگانه تمرکز کردند. به این ترتیب، معماری سازمانی به موضوعی برای ساخت و حفظ فناوری ساخت تبدیل شد. آنها روی یک تناسب استراتژیک با آن حوزه‌های تجاری کار کردند که واحدهایشان تکمیل شده بود.

در شرایط با رشد بالا، EA غیرمتمرکز بود و بیشتر بر واحدهای تجاری متمرکز بود. از سوی دیگر، موقعیت‌های با رشد کم نیاز به کاهش هزینه‌ها و مزایای مقیاس‌پذیر داشتند که تأثیر منفی بر کارایی دارد.

به عنوان مثال، مراکز همکاری آنلاین برای گاز و نفت بالادست است. اینها مراکز حل مشکلی بودند که مناطق مختلفی را پوشش می دادند و مهندسان حفاری، ژئوفیزیکدانان، مهندسان پتروشیمی و زمین شناسان را گرد هم می آوردند تا در یک فرآیند بین رشته ای شرکت کنند.

موقعیت یابی رقابتی (دهه های 1980 و 1990)

در این رویکرد، استراتژی تماماً در مورد مقایسه بازارهای مختلف و جذابیت آنها بود. گام بعدی انتخاب یک استراتژی مناسب در هر یک از بازارهای انتخاب شده و ایجاد یک موقعیت قابل دفاع در آنجا بود.

دو ویژگی حیاتی عبارت بودند از: 

  1. توانایی به اشتراک گذاری منابع در واحدها و زنجیره ارزش.
  2. یک چارچوب تحلیلی که به معمار سازمانی کمک می‌کند تا بر فعالیت‌های اصلی تمرکز کند.

آنها می خواهند این فعالیت ها را به هم پیوند دهند و از طریق اتوماسیون آنها را قوی تر کنند. به این ترتیب، معماران می توانند جریان داده را بین مراحل فرآیند بدون دخالت کارمندان فعال کنند.

ما می توانیم دو مثال در اینجا ارائه دهیم. اولین مورد مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار (BPR) بود. این تلاشی برای بهینه‌سازی زنجیره ارزش شرکت و رسیدن به موقعیت قابل دفاع از طریق تمایز در نحوه انجام برخی فعالیت‌ها بود.

دومین مورد، ایجاد بسترهای مشترک برای به اشتراک گذاری اطلاعات بود. این به واحدهای تجاری کمک کرد تا در فعالیت‌های مختلف مانند تحقیق و توسعه و همچنین پیوستن به زنجیره‌های ارزش همکاری کنند.

types of it architecture

3 نوع معماری فناوری اطلاعات

برای درک بهتر معماری فناوری اطلاعات، می توانیم آن را با معماری سازه یا نقشه های ساختمان مقایسه کنید. از سطوح مختلفی مانند معماری کلی کل ساختمان، پلان های هر طبقه و در نهایت طرح های داخلی تشکیل شده است.

شما می توانید همین اصل را در معماری فناوری اطلاعات اعمال کنید، به همین دلیل است که ما بین سه نوع معماری فناوری اطلاعات: معماری سازمانی، معماری راه حل، و معماری فناوری.

معماری سازمانی (EA)

معماری سازمانی ( EA) معماری کلی شرکت را تعریف می کند. این شامل تمام سیستم‌ها و برنامه‌های فناوری اطلاعات شرکت در بخش‌های مختلف می‌شود، مانند:

  • برنامه‌های اصلی و ماهواره‌ای.
  • برنامه‌های پورتال، وب و تلفن همراه.
  • سکوهای ادغام.
  • >ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها.
  • ابزارهای عملیاتی و توسعه.

EA نقشه کل شرکت است و یک نقشه منطقی از سیستم IT کلی به شما ارائه می دهد. هدف EA این است که فناوری اطلاعات برای کل تجارت به خوبی کار کند و با اهداف شرکت هماهنگ شود. با در نظر گرفتن این موضوع، یک متخصص EA باید هم تجارت و هم فناوری اطلاعات را در سطح بالایی درک کند.

معماری راه حل (SA)

معماری راه حل بر روی عملکردهایی متمرکز شده است که یک سیستم خاص انجام می دهد. . این شرح مفصلی از فرآیندهای مورد نیاز برای دستیابی به اهداف تجاری و همچنین تمام اطلاعات مرتبط مرتبط با آنها است.

به عبارت دیگر، معماری راه حل در مورد مشخصات سیستم فناوری اطلاعات است، نیازمندی ها را به یک راه حل تبدیل می کند و معمولاً برای یک راه حل استفاده می شود. پروژه یا انتشار این معماری عملکردی یک سیستم یا یک برنامه کاربردی است.

معماری فناوری

تکنولوژی معماری جزئیات اجزای مختلف فناوری مورد نیاز برای دستیابی به اهداف شرکت، از جمله منطق حاکم بر آنها و بقیه داده های مربوطه را توصیف می کند.

متخصصان در معماری فناوری بر طراحی اجزا برای یافتن راه حل های سخت افزاری و نرم افزاری مقرون به صرفه برای شما تمرکز می کنند. شرکت. به عبارت دیگر، معماران فناوری مانند دروازه بین تیم توسعه نرم افزار و نیازهای تجاری هستند.

مدل EA برای توسعه بهترین استراتژی معماری فناوری اطلاعات

معماری سازمانی همه چیز در مورد توزیع منابع IT در یک استراتژی تجاری است. این یک پیوند منطقی بین اهداف استراتژیک، داده های ایجاد شده، فرآیندهای تجاری موجود، و زیرساختی که کل تجارت را پشتیبانی می کند، ایجاد می کند.

معماری کسب و کار

اولین گام از یک استراتژی خوب EA این است که نتایج تجاری شرکت شما را درک کنید. پس از آن، می‌توانید آنها را با مأموریت کلی سازمان هماهنگ کنید، و همچنین اهداف خود را با تاکتیک‌های عملیاتی مرتبط کنید.

وقتی مشخص شد که شرکت شما چه می خواهد، مهم است که با رهبران عملکردی شریک شوید. این شامل تمرکز بر اهداف، نیازهای کسب‌وکار، و انتخاب فناوری‌های مناسب برای پشتیبانی و فعال کردن اهداف شما می‌شود.

معماری داده

معماری داده بر روشی که رهبران عملکردی از داده ها استفاده می کنند متمرکز است. به عبارت دیگر، شما می خواهید پلی بین داده ها و استراتژی کسب و کار ایجاد کنید و بفهمید که چگونه داده ها در کل سازمان جریان می یابد.

معماری برنامه

در این مرحله، رهبران فناوری باید برنامه ها و ابزارهای مناسبی را انتخاب کنند که به بهترین وجه به شرکت شما در دستیابی به اهدافش کمک می کند. برخی از این ابزارها می توانند داخلی باشند.

برای مثال، فرض کنید برنامه‌ای دارید که اطلاعات شخصی کارکنان را کنترل می‌کند و به ابزارهای جذب و استخدام متصل است. این نوع داده ها را می توان به یک سیستم مدیریت یادگیری متصل کرد تا بتوانید مسیرهای آموزشی و رشد آنها را پیگیری کنید. اگر چنین برنامه‌هایی را متصل کنید، می‌تواند به تیم منابع انسانی کمک کند تا اطلاعات ارزشمندی درباره کارمندان جمع‌آوری و مدیریت کند.

همچنین، برنامه‌ها می‌توانند خارجی باشند، به این معنی که مستقیماً با کانال‌های دیجیتال یا حتی محصولات مشتریان مرتبط هستند. به عنوان مثال، شرکتی را در نظر بگیرید که خدمات مالی انجام می دهد. آنها اپلیکیشنی را می فروشند که به بانک ها در پردازش تراکنش های مشتریانشان کمک می کند. اگر شرکت چندین محصول مرتبط مانند وب یا بانکداری تلفن همراه ارائه می دهد، این محصولات مختلف باید بی عیب و نقص کار کنند.

در نهایت، کاربر نهایی باید آن را به عنوان یک سیستم واحد ببیند. معماری تک برنامه ای به طور مثبت بر کل تجربه کاربر، تیم های عملیاتی و توسعه محصول تأثیر می گذارد.

تکنولوژی و معماری زیرساخت

این امر حیاتی است که ببینیم آیا این شرکت واقعاً تمام فناوری مورد نیاز برای پشتیبانی از برنامه‌ها و ابزارهای تجاری مختلف را دارد یا خیر. این بدان معناست که نرم افزار و سخت افزار خوب و همچنین نیازهای ابزارهای مورد نیاز سازمان (به عنوان مثال، ذخیره سازی ابری، سرورهای داخلی، امنیت و غیره) را برآورده کنید.

وقتی صحبت از معماری فناوری می شود، مهم است که بفهمیم آیا زیرساخت از رشد شرکت شما حمایت خواهد کرد. همچنین درک معماری اطلاعات برای سایت شما بسیار مهم است.

رشد برای هر شرکتی به خصوص چالش برانگیز است. حفظ کسب و کار در طول یک بیماری همه گیر.

<. id="h-3-best-it-architecture-strategies" class="Heading__SHeading-sc-o0nhd6-0">3 بهترین استراتژی معماری فناوری اطلاعات

در اینجا سه ​​بهترین استراتژی معماری فناوری اطلاعات برای عصر دیجیتال آورده شده است:

1. در اصول معماری سازمانی تجدید نظر کنید

به عنوان بخش اساسی از استراتژی معماری فناوری اطلاعات، دیجیتال EA استانداردها، خط مشی ها و اصول را بازبینی می کند. نقش آن نیز شناسایی و تطبیق بهترین شیوه های دیجیتالی است که تمرکز بر مشتری مداری را حفظ می کند. در محیط‌های رقابتی عصر دیجیتال، شرکت‌ها تنها زمانی می‌توانند زنده بمانند که به مشتریان فعلی خود به همان اندازه که برای به دست آوردن مشتریان جدید توجه می‌کنند، توجه کنند.

2. روی تجربه تأکید کنید

کلید موفقیت دیجیتال و استراتژی معماری فناوری اطلاعات، ایجاد تجربیات خاص و منحصر به فرد برای مشتریان شماست. برای دستیابی به آن، امروزه شرکت ها از ابزارهایی مانند نقشه های سفر یا شخصیت های مشتری. در واقع، در دنیای دیجیتال، ابزارهایی مانند پرسونا به استاندارد تبدیل شده اند.

EA همچنین به ارائه مجموعه‌ای از شرکت‌های جامع کمک می‌کند که بر راه‌حل‌ها و پروژه‌هایی تأکید می‌کند که همه بخش‌های رضایت مشتری و تجربه را پوشش می‌دهد. در صورت امکان می‌توان از آن برای استخراج برخی مدل‌های سازمانی دیگر نیز استفاده کرد.

3. یک معماری مبتنی بر طراحی ایجاد کنید

استراتژی معماری فناوری اطلاعات خود را به سطحی بالاتر ببرید و فرهنگ نوآورانه مبتنی بر طراحی را پرورش دهید. تنها تمرکز بر برتری عملیاتی کافی نیست – دنیای تجارت رقابتی از شما می خواهد که یک طراحی منحصر به فرد و جذاب داشته باشید که بازدیدکنندگان را جذب کند.

شاخص ارزش طراحی ابزار بسیار خوبی است که می توانید برای تعیین کمیت طرح خود از آن استفاده کنید. این یک شاخص قدرتمند است که عوامل مختلف طراحی را متمایز می کند و به شما می گوید که چرا آنها طراحی شما را متفاوت می کنند.

معماری مدرن فناوری اطلاعات ابری با وب مایع

Liquid Web به شرکت ها در هر اندازه کمک می کند تا یک معماری ابری مدرن ایجاد کنند، کل ساختار کسب و کار آنلاین شما را تنظیم کنند و آن را با نیازهای خاص تنظیم کنند. سازمان شما.

هرچه جنبه های بیشتری از وب سایت خود را تحت کنترل داشته باشید، کارهای بیشتری می توانید انجام دهید تا کسب و کار خود را به سطح بعدی ببرید.

Private Cloud مرکز داده مجازی خودتان است. با پشتیبانی از NetApp و VMware، در دسترس بودن، انعطاف پذیری بالا، سازگاری با سیستم ها و نرم افزارهای قدیمی و عملکرد فوق العاده را ارائه می دهد. امروز با ما تماس بگیرید تا امروز در فضای ابری شرکت مدرن خود را تقویت کنید.

451 Research Business Impact Brief Hosted Private Clouds - White Paper Banner

نوشته ها مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *